FacebookTwitter

Pazemes laivas - tas reiz bija nopietni

Visi esam pieraduši pie zemūdenēm - bet diezin vai kāds atceras, ka bija domas un pat projekti par zemzemes laivām.



Jau 19. gadsimta beigās parādījās pirmās idejas par zemzemes "kuģiem" vai "tankiem", kas paši ar saviem spēkiem rokas cauri zemes slāņiem, lai veiktu visdažādākos uzdevumus. Trešajā reihā ģenerāļi jau visai nopietni izskatīja projektus "Subterrine" un "Midgardschlange". Tie paredzēja tādu zem-zemes "laivas" modeli, kas augstumā un platumā būtu bijis ap 6 metriem, bet garumā līdz 400(!) metriem. Tas zem zemes lēnām pārvietosies ap 2km stundā, bet zem ūdens šāda moduļa ātrums būtu līdz 10km stundā. Šādi pazemes moduļi - kuros vairākos nodalījumos bija paredzēts viss, lai dzīvotu 40 cilvēku ekipāža vairāku nedēļu garumā. Šāda pazemes pārvietojamo "kuģu" uzdevums - bija pretiniekam neredzētā pazemē aizvest munīciju un citus karamateriālus savām vienībām, kas cīnās ielenkumā.


Tomēr Sarkanās Armijas un sabiedroto karaspēks ātri tuvojās, un fašistiem nebija laika, lai šādus un daudzas militārās idejas novestu vismaz līdz eksperimentālam līmenim. Jau pēc kara Kenigsbergas (kas vēlāk tika par Kaļīņingradu pārdēvēta) apkaimē tika atrastas nezināmas rakstuves ar saspridzinātām nezināmas nozīmes konstrukcijām. Kas, šķiet, bija šāda pazemes "kuģa" paliekas.

 


Protams, vēl ap 1864. gadu Žils Verns sacerēja sāgu "Ceļojums uz Zemes centru", bet 1927. gadā Aleksejs Tolstojs uzrakstīja arī Latvijā pazīstamo romānu "Inženiera Gārina hiperboloīds", kur tika pieminētas arī pazemes būves, caur kurām tika iegūts zelts no Zemes dzīlēm.
Tiktāl rakstnieki, bet 20. gadsimta 30-tajos gados daži aparātu paraugi tika izgatavoti toreizējā PSRS teritorijā un visai veiksmīgi tika izmēgināti Urālu kalnos. Šāds neliels aparāts dažu desmitu metru garumā veiksmīgi ierakās kalnā ar 2-3km stundā ātrumu. Tas bija paredzēts - nedēļas darbam nelielai ekipāžai 5 cilvēku sastāvā, attiecīgi uz nedēļu bija paredzēti skābekļa, pārtikas un ūdens krājumi. Iesākumā šādi aparāti bija paredzēti derīgo izraksteņu izlūkošanai, kā arī naftas iegulu atrašanai un cauruļu novilkšanai līdz naftas laukiem. Šo pazemes "laivu" radīšanas darbus vadīja inženieris Strahovs, kurš savu izgudrojumu piedāvāja arī armijas vīriem. Kā gan būtu izvērsies šo izgudrojumu liktenis, ja nesāktos hitleriešu uzbrukums. Kara laikā inženieris un tehnisko zinātņu doktors Strahovs tika norīkots pazemes bunkuru ierīkošanai, un pazemes "laivu" projekts tika slēgts.


1945. gadā jau pēc kara beigām - padomju izlūkošanas organizācijas apritē nonāca vēl viens hitleriešu izgudrojums, kas tulkojumā saucas "Jūras Lauva". Vācu vermahts šo izstrādni attīstīja līdz eksperimentālai versijai, nebija tālu līdz sērijveida ražošanai. Tā pamatideja bija cīņa pret Lielbritāniju. Saskaņā ar iecerēm šim aparātam pa jūŗas dibenu (kur to nevarēja notvert jau toreiz izgudrotās radara ierīces) vajadzēja nonākt līdz Anglijas krastiem, tur iegrauzties krastā un iznirt negaidot virs zemes pretinieka teritorijā.


Attiecīgi Sarkanās armijas ģenerālštābā vācu rasējumus pētīja, un nonāca pie secinājuma - ka šādai izstrādnei būs nākotne. Tomēr darbi iesākumā vilkās lēni, un tikai 1964. gadā tika uzbūvēta speciāla rūpnīca, kurā saražoja pirmās eksperimentālās pazemes "kuģa" versijas. Tās bija kā pazemes mājas 3m diametrā un 30 metru garumā, kuras darbināja jau nelieli kodolreaktori. Tāds dzinējs ļāva darbināt pazemes "kuģus" ar 7km stundā. Pirmais eksperiments - atkal Urālos - bija veiksmīgs. Pat toreizējais PSKP ģenerālsekretārs Brežņevs izrādīja interesi. Tomēr kādā no nākošiem eksperimentiem uz "kuģa" notika sprādziens, kur bojā gāja visa ekipāža, un 1967. gadā visus šos darbus pārtrauca. Vēl aizvadītā gadsimta 90-tajos informācijas atvērtības apstākļos ziņas pavīdēja, uz Urāliem devās arī daža meklēšanas un racēju brigāde, kas centrās atrakt šo moduli. Bet bez panākumiem, un pirmais PSRS pazemes "kuģis" zem grunts guļ vēl šodien. Patreiz gan nav ziņas, ka kaut kur uz pasaules nodarbojas līdzīgiem projektiem.


Tā vietā gan Krievijā, gan ASV un, iespējams, vēl citur - nodarbojas ar dziļurbumiem. Bet tas jau ir pavisam cits stāsts.


Raksta avots un attēlu (c) https://topwar.ru